Toczący się wokół problematyki aborcji spór skłonił mnie do podjęcia badań na temat wiedzy dotyczącej powyższego zagadnienia. Dodatkowo przyczynił się do tego fakt, iż zdarzało się, że młodzież podczas zajęć (nauczam przedmiotu wychowanie do życia w rodzinie) wypowiadała zdania typu: “płód we wczesnym stadium rozwoju to jeszcze nie człowiek”, “dokonanie aborcji to pozbycie się problemu” itp.
Do zbadania i analizy zjawiska posłużyła mi ankieta własnego autorstwa, składająca się z krótkiej metryczki i pytań skategoryzowanych. Badania zastały przeprowadzone po trzygodzinnym cyklu zajęć na temat aborcji i pozwoliły uzyskać informacje na następujące pytania:
- jaki jest poziom wiedzy na temat aborcji wśród badanej populacji,
- skąd uczniowie czerpią wiedze na temat aborcji,
- czy zdobyta wiedza ma wpływ na ich postawy życiowe wobec aborcji,
- jaki jest udział szkoły w modyfikowaniu postaw wobec problemu aborcji?
Ankietą byli objęci uczniowie dwóch klas III w liczbie 63 osób, w tym 51 dziewcząt i 12 chłopców, co stanowiło zdecydowaną przewagę dziewcząt tzn. około 81%. Pierwszym analizowanym zagadnieniem był poziom wiedzy uczniów na temat aborcji. Wyniki wskazują, że 62% uczniów określa swoją wiedzę na poziomie wystarczającym a 22% na wysokim. Nikt nie uważa, że jego wiedza jest zbyt niska.
TABELA 1
I. Poziom wiedzy na temat aborcji |
ogółem |
udział % |
1-wysoki |
14 |
26,42% |
2-wystarczający |
39 |
73,58% |
3-zbyt niski |
0 |
0,00% |
Drugie analizowane zagadnienie to źródła informacji na temat aborcji. Badani mieli wyszczególnione następujące źródła:
- rodzice,
- lekarz,
- koledzy i koleżanki,
- mass media,
- szkoła,
- książki.
Z analizy danych wynika, że szkoła jest zdecydowanie na pierwszym miejscu w zakresie zdobywania wysokiego poziomu wiedzy.
Kolejne miejsce to mass media, lekarz, koleżanki i koledzy, a na ostatniej pozycji rodzice.
TABELA 2
II.Poziom otrzymanych informacji na temat aborcji |
|
|
1.Od rodziców |
ogółem |
udział % |
1-wysoki |
2 |
3,17% |
2-wystarczający |
29 |
46,03% |
3-zbyt niski |
32 |
50,79% |
Pytanie trzecie dostarcza odpowiedzi, czy zdobyta wiedza ma wpływa na postawę życiową młodzieży wobec aborcji. Okazuję się, że 22% ankietowanych uczniów twierdzi, że tak, 24%, że nie ma większego wpływu, a 54% utwierdziło się w danej postawie.
TABELA 3
I. Poziom wiedzy na temat aborcji |
ogółem |
udział % |
1-wysoki |
14 |
26,42% |
2-wystarczający |
39 |
73,58% |
3-zbyt niski |
0 |
0,00% |
II.Poziom otrzymanych informacji na temat aborcji |
|
1.Od rodziców |
ogółem |
udział % |
1-wysoki |
2 |
3,17% |
2-wystarczający |
29 |
46,03% |
3-zbyt niski |
32 |
50,79% |
2.Od lekarza |
ogółem |
udział% |
1-wysoki |
7 |
11,11% |
2-wystarczający |
19 |
30,16% |
3-zbyt niski |
37 |
58,73% |
3.Od kolegów i koleżanek |
ogółem |
udział % |
1-wysoki |
5 |
7,94% |
2-wystarczający |
33 |
52,38% |
3-zbyt niski |
25 |
39,68% |
4.Z mass-mediów |
ogółem |
udział % |
1-wysoki |
20 |
31,75% |
2-wystarczający |
38 |
60,32% |
3-zbyt niski |
5 |
7,94% |
5.Ze szkoły |
ogółem |
udział % |
1-wysoki |
34 |
53,97% |
2-wystarczający |
29 |
46,03% |
3-zbyt niski |
0 |
0,00% |
6.Z książek |
ogółem |
udział % |
1-wysoki |
13 |
20,63% |
2-wystarczający |
26 |
41,27% |
3-zbyt niski |
24 |
38,10% |
Wyniki kolejnego – czwartego pytania informują, że młodzież, która odpowiedziała twierdząco w pytaniu 3a zmieniła swoją postawę ze zwolenników aborcji na przeciwników (pytanie 4b). Z liczby 54 uczniów, którzy utwierdzili się w dawnej postawie tylko 5% nadal pozostało zwolennikami (pytanie 5d).
TABELA 4 i 5
IV.Spośród odpowiadających "tak" |
ogółem |
udział % |
Był przeciwnikiem jest zwolennikiem |
0 |
0,00% |
Był zwolennikiem jest przeciwnikiem |
14 |
22,22% |
V.Spośród odp. "utwierdzeni w dawnej postawie" |
ogółem |
udział % |
Był przeciwnikiem jest przeciwnikiem |
31 |
49% |
Był zwolennikiem jest zwolennikiem |
3 |
5% |
Analiza wyników ankiet pozwala stwierdzić, że szkoła odgrywa ważna rolę w przekazywaniu informacji i kształtowaniu postaw młodzieży również na temat aborcji. Należy więc kontynuować edukację w tym zakresie i zachęcać rodziców do współpracy.
Wzór ankiety umieszczono w załączeniu na końcu artykułu.
mgr Teresa Szeflińska-Woźny
WZÓR ANKIET ANKIETA
Uprzejmie proszę o ustosunkowanie się do pytań. Mam nadzieję, że postarasz się odpowiedzieć dokładnie i uczciwie.
Niniejsze badania zapewniają pełną anonimowość.
Płeć dziewczyna chłopak
- Czy uważasz, że Twoja wiedza n/t aborcji 9 czym jest i jakie są jej skutki) jest na poziomie
a) wysokim b) wystarczającym c) zbyt niskim
- Czy informacje dotyczące aborcji uzyskałeś:
- od rodziców na poziomie
a) wysokim b) wystarczającym c) zbyt niskim
- od lekarza na poziomie
a) wysokim b) wystarczającym c) zbyt niskim
3. od koleżanek i kolegów na poziomie
a) wysokim b) wystarczającym c) zbyt niskim
- z mass-mediów na poziomie
a) wysokim b) wystarczającym c) zbyt niskim
- ze szkoły na poziomie
a) wysokim b) wystarczającym c) zbyt niskim
- z książek na poziomie
a) wysokim b) wystarczającym c) zbyt niskim
- Czy uzyskana przez Ciebie wiedza wpłynęła na zmianę twojej postawy życiowej wobec tego problemu?
a) tak b) nie miała większego wpływu c) utwierdziła mnie w dawnej postawie
- Jeżeli odpowiedziałeś tak to:
- byłeś przeciwnikiem, jesteś zwolennikiem
- byłeś zwolennikiem, jesteś przeciwnikiem
- Jeżeli zdobyta wiedza utwierdziła Ciebie w twojej postawie dotyczącej aborcji, to
- byłeś przeciwnikiem, jesteś zwolennikiem
- byłeś zwolennikiem , jesteś przeciwnikiem
|